به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، رحمتاله مهآبادی، رئيس هيأت مديره و مديرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايی ايران در مراسم اختتاميه دوره آموزشی معاونان عملياتی فرودگاههای کشور در جمع معاونان عملیاتی ضمن قدردانی از مساعی و تلاشهای مؤثر و شبانهروزی معاونان عملياتي که در صف اول اجرای مأموریتهای شرکت قرار دارند، گفت: عملکرد ممتاز شما را طی حدود ۳.۵ سال تصدی اداره شرکت از نزدیک لمس کردهام. شما عزیزان ستارگان درخشانی هستید که آسمان کشور را زینت بخش عملکرد خود کردهاید.
وی افزود: اگر شرکت توانسته است از درجه بالایی از سطح ایمنی و کیفیت خدمات برخوردار شود؛ این مهم بیش از هر چیز به خدمات والا و مسئولیتپذیری ستودنی شما مربوط میشود. من همه شما را دوست دارم و خدا را شاکرم که چنین همکاران شایسته و توانایی را همراه بنده کرده است و از او میخواهم تا شرایطی ایجاد شود که مدیران شرکت هم بتوانند شایستگیهای شما عزیزان را پاسخ دهند.
وی با بیان اینکه معاونت عملیاتی شغلی چند وجهی، چند نقشی، فوقالعاده غنی و بسیار پیچیده و حساس و در عین حال شغلی هیجانانگیز و افتخارآمیز است، گفت: این جایگاه، هم جایگاه اِعمال مدیریت، هم اِعمال رهبری و هم اِعمال ریاست، حاکمیت و پاسداری از مقررات است. معاون عملیاتی، از یک طرف مدیر حوزه تحت سرپرستی است. از یک سو معاونت مدیر فرودگاه است و از سوی دیگر هم رئیس حوزه خود است. بنابراین هم باید اهل تعامل برای هماهنگ شدن مجموعه تحت سرپرستی با مدیر فرودگاه برای تحقق اهداف شرکت باشد و هم باید این تعامل و هماهنگی را به نحوی برقرار کند که لطمهای به استانداردها و برنامههای بینالمللی نزند.
مهآبادی ادامه داد: جنس کار معاون عملیاتی هم جنس خاصی است به طوری که در آن هم باید به اثربخشی و هم به کارایی توجه کرد؛ یعنی هم باید به انجام کار درست برای تحقق اهداف و برنامهها توجه کرد و هم به درست کار کردن، یا به عبارتی به انجام کار طبق استانداردهای مربوطه توجه داشت؛ یعنی یک جا باید نقش مدیریت و رهبری و یک جا باید نقش ریاست را بازی کرد. با این شرایط، کار وقتی سختتر میشود که در کنار تعامل، باید وظایف به صورت دقیق و صلب و غیرمنعطف انجام شود؛ یعنی در اجرای مقررات و دستورالعملها، معاون عملیاتی باید نقش ریاستی داشته و بسیار صلب و غیر منعطف باشد و این سختترین وجه کار است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: دلیل این موضوع این است که خروجیهایی که ما از معاون عملیاتی داریم، بسیار متفاوت از هم است. هم از او کار ایمن میخواهیم و هم کار با کیفیت و هم کار اقتصادی و هم کارآمدی بالا! اجرای درست نقش ریاست، یعنی وجه صلب کار، ایمنی را میآفریند و اجرای درست نقش مدیریت و رهبری هم، کیفیت، کارآمدی و کار اقتصادی را میآفریند و شرکت داری به هر دو نیاز دارد.
وی با اشاره به حساسیت این کار گفت: این شغل، به دلیل برخورداری از مسئولیت مدنی بالا، شغلی پرمسئولیت است و این مسئولیت هم در حوزه ملی و هم در حوزه بینالمللی پاسخگویی بالایی را میطلبد. چرا که مأموریت با جان مردم، که متاعی بالاتر از آن نیست، وابستگی تام دارد. نکته دیگر که این شغل را پیچیدهتر میکند این است که از یک سو تمام این وجوه و نقشها باید در قالب دو دیسیپلین و یا دو قانون ملی و بینالمللی انجام شود و از سوی دیگر هم باید تمام امور در چارچوب دو برنامه ملی و بینالمللی محقق شود.
مهآبادی با اشاره به اینکه این شغل آنقدر غنی و خاص است که میتوان ساعتها در مورد آن صحبت کرد، بیان کرد: اما چیزی که بنده به عنوان مدیرعامل شرکت از معاون محترم عملیات هوانوردی شرکت و شما میخواهم؛ این است که ما باید به اتفاق اندیشه کنیم که چطور میتوانیم خروجیهای ایمنی کیفیت، کارآمدی و اقتصادی کردن حوزه عملیاتی را افزایش دهیم. در برخی جنبهها کارهای خوبی شده و یا سیستم مستقر شده و یا در حال استقرار است. مثلاً ما در عملیات فرودگاهی موفق شدیم تا سیستم کیفیت خدمات را از طریق استقرار نظام ASQ، محقق کرده و هر سه ماه یک بار هم میتوانیم خود را با فرودگاههای برتر جهان مقایسه کنیم. از سوی دیگر هم توانستیم با مساعی مدیریت ایمنی شرکت قدمهای بزرگی را برای استقرار سامانه مدیریت ایمنی یا SMS، برداریم.
وی ادامه داد: اما واقعیت این است که هنوز ابزار کارآمدی برای اثبات کیفیت بالای خدماتی که توسط شما و عزیزان همکارتان در حوزه ناوبری هوایی ارائه میشود، نداریم. همچنین برای اثبات کارآمدی و اقتصادی بودن کار شما هم فاقد ابزار لازم هستیم. در همین جا از مهندس اکبری و شما عزیزان میخواهم تا برای رسیدن به مقاصد ذکر شده اندیشه شود.
رئیس هیأت مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه تحقق کار شایسته و مداومت آن مستلزم تأمین پیشنیازها، شناخت وظایف و پذیرش مسئولیتهایی است که بخشی از وظایف برعهده مدیریت و بخشی دیگر هم بر عهده همکاران است، گفت: در مورد مسئولیت مدیریت شرکت دو وظیفه مهم وجود دارد؛ یک وظیفه، مرتبط با خروجی شایسته شما با بهرهگیری از تکنولوژی کارآمد و بهروزآوری آن باز میگردد که در اینجا مدیریت وظیفه دارد تجهیزات لازم را تأمین کند. نوسازی تکنولوژی را انجام دهد و البته مشکل بزرگ تأمین منابع سنگین آن را هم حل کند. ما به لطف خدا و همکاری شما عزیزان در این زمینه حرکتهای بزرگی انجام دادیم. خرید طیف وسیعی از سامانهها و تجهیزات مورد نیاز و نوسازی سامانهها و تجهیزات فرسوده در فرصت برجام، کار بزرگی بود که بخش قابل ملاحظهای از آن انجام شد. همچنین خدمات کارشناسی مناسبی را هم برای این امر محیا کردیم که بازآفرینی ساختار فضا و ترمینالهای هوایی و یا برخی آموزشهای نوین که در خارج از کشور در این رابطه و پس از دو دهه برگزار شد از اهم موارد آن است. البته کارهایی هم باقیمانده که باید تمام شود.
وی ادامه داد: وظیفه دوم بنده توجه به منافع کارکنان و تلاش لازم برای تأمین آن است. معتقدم که عامل اصلی کار شایسته را باید نیروی انسانی کارآمد دانست. موجودیتی که باید آن را مهمترین سرمایه شرکت قلمداد کرد. در این جهت، تأمین عادلانه منافع کارکنان و پرداخت بر اساس شایستگیها، مولفهای است که کارکنان را خودکار به کار بهتر و بیشتر وادارد و تشویق میکند. در این جهت یعنی بهبود معیشت و کیفیت زندگی کارکنان، پیوند زدن منافع فرد و سازمان به هم را تنها الگوی کارآمد میدانم. البته تحقق این امر هم فقط در چارچوب قوانین میسر است. در این جهت آنچه که در قالب قوانین جاری قابل تأمین بود؛ انجام شد و تلاش دیگری هم در این حوزه انجام شده که امیدوارم با لطف وزارت متبوع و دولت محترم نتیجه دهد.
وی افزود: البته ماحصل کار آن نیست که توجه به کارآمدی را متفاوت کند. اما بنده تشخیصم این بود که با اتکا به قوانین جاری امکان ندارد بتوان ارزشی که نیروی انسانی کارآمد برای سازمان ایجاد میکند را به او برگرداند و بدتر اینکه اگر به نسبت محاسبه کنیم، در بهترین حالت هم، سهم کارآمدی و ناکارآمدی نه تنها در حدی نیست که ایجاد انگیزه کند بلکه بعضاً ضد انگیزه هم میشود.
رحمتاله مهآبادی با تاکید بر اینکه قوانین موجود مانع شونده هستند و شرکت قانون خاص میخواهد، گفت: البته این نظام، خلاف برخی اظهار نظرهای حساسیتزا در خارج شرکت، دنبال افزایش یا کاهش درآمد کارکنان نیست. این نظام مترصد آن است که پرداختها را هدفمند و عادلانه کند. شرایطی که با حفظ سرانه درآمد و عدم افزایش هزینهها، سهم کارآمدی را افزایش میدهد. نظامی که کار در خوزستان و سیستان و بلوچستان، کار در فرودگاه و حوزه عملیاتی، کار پرمسئولیت و پرخطر و کار زیر آفتاب و سرما را جذاب کند. در این جهت وظیفه ما این بود که قانون بگیریم که به لطف خدا گرفته شد. حرکت بعدی اصلاح اساسنامه است که انجام شد و اکنون در دستور کار دولت است. بعد باید به تدوین و تصویب آییننامهها بپردازیم و نهایتاً با اجرای آییننامههای کارآمد به این روال ناشایست پایان دهیم.
وی در مورد وجه دیگر که وظایف و مسئولیتهای کارکنان است، گفت: من فقط به عنوان توجه دادن شما در این موضوع، عرض میکنم که از نظر من، تمام تحولات مثبت و اقداماتی که خروجیهای ایمنی، کیفیت، کارآمدی و کار اقتصادی را تضمین میکند در سه فاکتور سینیوریتی، دیسیپلین و اخلاق حرفهای خلاصه میشود و تلاش برای تحقق این سه فاکتور، خواسته من از شماست و انجام آن را مسئولیت شما و همکاران عزیزم میدانم.
وی در توضیح این سه فاکتور گفت: از نظر من معاون عملیاتی باید سینیور مطلق باشد. باید معلم هم باشد. باید منتور هم باشد. باید ناظم سیستم هم باشد. او باید ارکستری را رهبری کند که تکنوازی در آن نباشد. و هر کس باید به کار خودش بپردازد اما به نحوی که خروجی آن سمفونی تعالی فرد و سازمان باشد. خروجیای که منافع فرد و سازمان را به طور موازی و البته پایدار تأمین میکند. شرایطی که رفتارهای فردی و پوپولیستی را ناممکن ساخته و مجالی برای دخالت عناصر خارجی برای تأمین منافع نامقدس خود از طریق سوءاستفاده از عواطف و احساسات برخی کارکنان به وجود نیاید.
رحمتاله مهآبادی در پایان ضمن قدردانی از معاون عملیاتی و مدیران کل ستاد شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: از شما میخواهم تا هر نظری در این رابطه داشته و خصوصاً هر وظیفهای را که تصور میکنید مدیرعامل برای پیشرفت شرکت و کارکنان از انجامش غافل شده است، صراحتاً گوشزد کنید. در این جهت بزودی نشستهایی مستقلی را با هم خواهیم داشت تا بیش از پیش برای پیشرفت شرکت و رفع دغدغههای مشترک از همفکری همکاران بهره بگیریم.
گفتنی است این مراسم ۱۲ دی در سالن اجتماعات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد.
نظر شما